Al començament d´aquesta setmana, la Comissió Tècnica encarregada d´avaluar la inclusió de noves patologies generadores d´incapacitat laboral ha emès un informe favorable perquè la lesió medul·lar sigui considerada patologia generadora d'incapacitat laboral a l'annex del Reial decret 1851/2009, que estableix l'anticipació de la jubilació de les persones treballadores amb discapacitat en grau igual o superior al 45 per cent
La Comissió Tècnica ha valorat per a això favorablement el informe emès per la Federació Nacional ASPAYM a l'agost de 2025, una exhaustiva anàlisi tècnica en què la nostra entitat instava el Govern a reconèixer totes les lesions medul·lars, no només les traumàtiques, com a causa justificable d'aquesta jubilació anticipada. "El seu reconeixement suposaria un avenç real en l'exercici dels drets de les persones amb lesió medul·lar", citava el document.
ASPAYM ha defensat l'evidència científica que confirma que la lesió medul·lar, independentment de la seva etiologia traumàtica o no traumàtica, comporta «conseqüències funcionals, clíniques i socials equivalents».
Arran de diversos estudis, la proposta sosté que «el pronòstic funcional depèn principalment del nivell neurològic i la completesa de la lesió, no de la causa que la genera».
Fita important
La Comissió Tècnica ha tengut en compte estudis d'ASPAYM, de l'Hospital Nacional de Paraplègics i d'altres entitats i professionals científics, gràcies als quals considera que "es justifica l'efecte i l'abast de la Lesió Medul·lar en general en termes de reducció de l'esperança de vida".
Des de la nostra entitat, la presidenta Mayte Gallego qualifica aquesta resolució com «una fita important i un reconeixement a un dels treballs que desenvolupem amb més intensitat durant els últims mesos». «Fins ara, només es reconeixia com a patologia generadora d'incapacitat laboral la lesió medul·lar traumàtica, però a partir d'ara les no traumàtiques també gaudiran d'aquesta consideració».
La resolució avança així en la protecció social de les persones amb lesió medul·lar, basant-se en l'evidència científica i el diàleg institucional per adaptar el sistema de pensions a les necessitats reals del nostre sector.
La valoració positiva de la Comissió Tècnica és una fita més en espera que la Direcció General dOrdenació de la Seguretat Social dicti resolució en el mateix sentit. En aquest cas, es promourà la modificació de l'annex del Reial decret 1851/2009, de 4 de desembre, amb la qual cosa, des d'ASPAYM, ens mostrem prudents però optimistes. «Així assegurarem que tota la ciutadania amb lesió medul·lar gaudeixi dels mateixos drets i protecció social, promovent una igualtat real i efectiva en l'accés a prestacions que reflecteixin les seves necessitats i circumstàncies», asevera Gallego.

